no-img
مرکز برگزاری دوره های آموزشی

ایزو - مرکز برگزاری دوره های آموزشی


مرکز برگزاری دوره های آموزشی

ادامه مطلب

PDF
ایزو
pdf
مرداد ۳۰, ۱۳۹۸
1000kb

ایزو


ایزو چیست ؟

Iso يك سازمان بين المللي است كه درست همانند ساير سازمان هاي بين المللي وظايفي را بر عهده دارد كه در سطح بين المللي و در همه كشور ها قابليت اجرا و حمايت دارد. وظيفه سازمان ایزو (iso) تدوين استاندارد هاي بين المللي با استناد به خواسته ها و شرايط قانوني همه كشور ها و به منظور يكپارچه سازي همه فرآيند ها و روال انجام كارها با هدف تسهيل در توليد و توسعه روز افزون توليدات و خدمات در سايه حمايت از توليد كننده و مصرف كننده مي باشد.

Iso از كلمه اي در يونان به نام isos مشتق شده كه به معني برابري و يكساني است و هدف اصلي يك استاندارد را در واقع بيان مي كند. اما سازمان بين المللي استاندارد سازي به لاتين مخفف ايزو را نخواهد داشت در واقع عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بين المللي استاندارد سازي بصورت مخفف مي شودios كه بنابراين iso مشتق اين عبارت نيست.

سازمان بين المللي ايزو شبکه جهانی است که شناسائی می کند که چه استانداردهای بین المللی توسط تجارت، دولت و اجتماع مورد نیاز است؛ آنها را با مشارکت بخشهائی که آنها را باید به کار گیرند تهیه کرده و آنها را بصورت روشهای کاربردی در سطح ملی تهیه کرده و برای به کارگیری به دنیا عرضه می کند. در این سازمان اکثر کشورها عضویت دارند.

ضرورت تاسیس سازمان ایزو

۱٫توسعه دانش فنی و ظرفیت های فناوری

۲٫ایجاد یک زبان واحد میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان

۳٫تسهیل در تجارت و انتقال فناوری

۴٫طرح نیازهای فنی صنعت می باشد.

اهداف اصلی سازمان ایزو

  1. تسهیل تجارت بین المللی
  2. کیفیت، ایمنی و امنیت، حمایت از مشتری و حفاظت زیست محیطی
  3. توسعه بهینه فناوری ها

اهميت ايزو

ایزو یک سازمان غیردولتی بین المللی است که در۲۴ فوریه سال ۱۹۴۷تاسیس  و مقراصلی آن در شهر ژنوى سویس می باشد . همانگونه كه بیان شد ايزو مختص سازمان بين المللي استاندارد سازي است. اين سازمان هزاران استاندارد را در زمينه ها و موضوعات مختلف تدوين نموده و مورد تاييد همه اعضا قرار گرفته است. هر شركتي كه از اين علائم بر روي محصولات خود استفاده نمايد در واقع تعهد خود به جامعه و مشتريان را اثبات و كيفيت و برتري محصولات خود را به رخ رقبا كشيده است. به طور کلی ایزو مجموعه ای از توسعه دهنده استانداردها است که کلیه فعالیت های تولیدی و خدماتی را شفاف سازی می کند.

مزاياي ايزو براي سازمان ها

  • تحقق يافتن اهداف سازمان
  • اعتبار سازمان و وجهه معتبر آن در عرصه رقابتي
  • وضوح و شفافيت فرآيندهاي داخلي سازمان و استفاده بهينه از موقعيتها
  • جلوگيري و پيشگيرانه عمل نمودن به جاي اصلاح خطاها
  • جلوگيري و پيشگيرانه عمل نمودن به جاي اصلاح خطاها
  • بهبود فعاليتها و ارتقاء كارآيي سازمان از بروز عدم انطباق
  • رضايت كاركنان و مشتريان
  • صرفه جويي در هزينه و زمان
  • بهبود مستمر

استاندارد چيست؟

استانداردها مجموعه توافقات مستندي هستند كه ويژگيهاي فني و ديگر شرايط دقيق را در بر دارند و همواره به عنوان اصول، راهنما يا تعاريف مشخصات و براي حصول اطمينان از مناسب بودن مواد، محصولات، فرآيندها و خدمات براي هدف مورد نظر، به كار گرفته ميشوند.

اهداف استاندارد

  • هماهنگ نمودن فرآيندهاي خاص
  • ارائه تعريفي كامل و جامع از يك كالا يا يك فرآيند
  • تشريح اقدامات مناسب در زمان توليد يك كالا و با توجه به فرآيند توسعه آن
  • تشريح اقدامات مناسب براي تعيين مشخصات، طراحي، توليد، آزمون، نگهداري، و تهيه كالا

استانداردها بايد به شيوهاي تدوين شوند كه چگونگي انطباق با آنها بدون پيچيدگي، مشخص باشد. استانداردي كه مطابقت با الزامات آن به راحتي ممكن نباشد، يا عبارات آن مبهم باشد، فاقد ارزش است.

چرا به استانداردها نيازمنديم؟

  1. به عنوان يك مرجع براي ويژگيهاي يك محصول، فرآيند يا خدمت در نظر گرفته شوند.
  2. به استفاده كنندگان درباره قابليت اطمينان يا ديگر مشخصات محصولات يا خدمات موجود در بازار اطمينان ميدهند.
  3. با توجه به اينكه موجب سازگاري بين محصولات مختلف ميشود به استفادهكنندگان براي استفاده از محصولات متنوع امكان بيشتري ميدهند.

سازمان جهانی استاندارد ایزو

برای داشتن تجارت و همکاری های بین المللی وجود استاندارد شرط لازم می باشد. سازمان جهانی استاندارد موسوم به ایزو در سال ۱۹۴۶ با هدف تسهیل تبادل کالاها و خدمات در سطح جهان به وسیله تدوین استانداردهای جهانی ایجاد گردید.هر يك از علامت هاي استاندارد به صورت كدي تعريف شده است كه مرتبط با موضوعي مي باشد.

در این جا به معرفی تعدادی از این استانداردها می پردازیم:

سیستم مدیریت کیفیت

سیستم مدیریت کیفیت زیست محیطی

  • OHSAS 18001

سیستم مدیریت ایمنی شغلی

  • ISO 22000

سیستم مدیریت کیفیت بهداشت و ای منی مواد غذایی

  • ISO 27001

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

  • ISO 10002

سیستم مدیریت بازخورد شک ایات مشتریان

  • ISO 10004

سیستم مدیریت بازخورد ر ضایت مشتریان

  • ISO 26000

سیستم مدیریت کیفیت در زمینه مسئ ولیت اجتماعی

  • ISO 3834

سیستم مدیریت کیفیت در زمینه جوش

  • ISO/TS 16949

سیستم مدیریت کیفی ت در صنایع خودرو

  • ISO/TS 29001

سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت گاز پتروشیمی

  • ISO 10015

سیستم مدیریت کیفیت د ر زمینه آموزش

  • ISO 17025

سیستم مدیریت کیفیت درآزمایش گاه های آزمون

  • ISO 15189

سیستم مدیریت کیفیت در آزمایش گاههای پزشکی

  • ISO 10668

سیستم مدیریت کیفیت در زمینه ا رزشگذاری برند

  • ISO 31000

سیستم مدیریت ریسک پذیری

  • ISO 50001

سیستم مدیریت انرژی

  • ISO 20000

سیستم مدیریت در تکن ولوژی اطلاعات

  • HACCP

تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقا ط بحرانی

  • GMP

روش های خوب ساخت در حوزه های مواد غذایی ، دارویی

  • HSE

ایمنی و بهداشت حرفه ای

  • IMS

سیستم مدیریت کیفیت ی کپارچه

  • CE

مجوز صادرات محصول ب ه اروپا

  • FDA

مجوز صنایع غذا و دار و آمریکا

  • HALAL

نشان غذای حلال

  • BRC

سیستم مدیریت غذای سالم مربوط به کشور ان گلستان

  • SFBB

غذای سالم ، کسب و کار بهتر، مخصوص رستورانها و ف ست فودها

  • IWA 1

استاندارد مراک ز درمانی

  • IWA

استاندارد مراکز آم وزشی

  • ISO 14298

استاندارد صنعت چاپ

  • ISO 2846

استاندارد تکنولوژی گ رافیک و رنگ

  • ISO 14268

استاندارد چرم

  • ISO 9707

استاندارد نشر یات و مجلات

  • ISO 10713

استاندارد طلا

  • ISO 50001

سیستم مدیریت انرژی

  • ISO 1681

ایزو ساختمان و طراحی داخلی

  • ISO 388

استاندارد شرکتهای پیمانکاری راه و ساختمان

  • ISO 2848

استاندارد شرکتهای پیمانکاری را ه و ساختمان

  • ISO 13569

استانداردهای موسسات مالی

  • ISO 21827

استانداردهای امنیت اطلاعات

  • ISO 18513

استانداردهای صنعت توریسم و هتل

  • ISO 22301

استاندارد امنیت اجتماعی

شركت هايي كه مي خواهند ايزو دريافت نمايند بايد مطابق با دستورالعمل ها و آئين نامه هاي مرتبط با استاندارد مورد نظر فرآيند ها و اقداماتي را در شركت انجام دهند و پس از آن با تاييد كارشناسان يكي از سازمان هاي صادر كننده ايزو مي توانند اين گواهينامه ها را دريافت نمايند.

دسته بندي استانداردهاي ايزو

برخي از تعريف هاي ایزو براي پياده سازي هر يك از استاندارد هاي ایزو:

كيفيت: خواص و ويژگي هاي يك محصول به اندازه اي كه رضايت مشتري را به دنبال داشته باشد ومطابق با استانداردهاي تعريف شده باشد.

عرضه كننده: سازمان ارائه دهنده محصول و خدمت

مشتري: فرد و يا سازمان دريافت كننده خدمت و يا توليد. مشتري مي تواند مشتري فرايند ديگر باشد يعني يك فرايند را دريافت و اقداماتي را روي ان انجام و نهايتا دوباره به مشتري بعدي ارسال كند.

روش اجرايي: روشي كه براي انجام يك كار ديده مي شود و ممكن است چندين واحد را در بر داشته باشد دستورالعمل : روش انجام يك كار كه تنها مختص يك واحد كاري باشد.

عدم انطباق: برآورده نشدن يك الزام را عدم انطباق مي نامند.

اقدام اصلاحي: وقتي موضوعي در سازمان وجود داشته باشد كه مطابق با خواسته شركت نباشد بايد با اقدامي اصلاح شود. در واقع حذف معلول كه بواسطه تعريف يك اقدام به نام اقدام اصلاحي انجام مي شود. اقدام پيشگيرانه: اقدامي كه از به وجود آمدن يك معلول بالقوه جلوگيري كند

اقدامات مورد نياز براي پياده سازي استاندارد هاي ايزو با رويكرد مثالي به iso۹۰۰۱ سيستم مديريت كيفيت:

  • انتخاب مشاور و يا استخدام يك نفر متخصص در حوزه سيستم هاي مديريت كيفيت
  • عارضه يابي و شناخت مشكلات و خواسته هاي سازمان ، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهديد هاي سازمان
  • تعيين چشم انداز شركت
  • تعيين رويكرد و استراتژي مورد نياز براي شركت
  • تعيين خط مشي سازمان
  • تعيين اهداف كلان، اهداف خرد و برنامه هاي عملياتي شركت
  • مشخص كردن فرآيند هاي مورد نياز براي شركت
  • انجام آموزش هاي ابتدايي براي مديران ارشد، مديران و مسئولين مياني شركت و كاركنان خط توليد و مشتريان بصورت جداگانه و عمومي
  • تعريف آئين نامه ها، دستورالعمل ها و روش هاي اجرايي مورد نياز هر يك از فرآيند ها و تعريف فرم هاي مورد نظر بصورت جداگانه و آهسته آهسته
  • آموزش انجام دستورالعمل ها و روش هاي اجرايي به واحد هاي درگير در فرآيند
  • اجرايي هر يك از دستورالعمل ها و فرآيند ها بصورت پايلوت و سپس رفع مشكلات و مغايرت ها
  • تعريف اقدامات اصلاحي مورد نياز در همه سطوح
  • تعيين شاخص هاي سنجش و اندازه گيري هم براي اهداف و هم براي اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه صادر شده
  • سنجش و اندازه گيري پيشرفت اهداف و برنامه هاي شركت مطابق با استانداردها ي تعريف شده
  • انجام مميزي داخلي شركت با مميزان اموزش ديده داخلي و يا خارجي
  • برگزاري جلسه بازنگري مديريت با حضور مدير عامل و نماينده مديريت و طرح همه ورودي ها و  خروجي ها و مشكلات موجود و انتخاب راه حل جديد
  • انتخاب مشاور خارجي و يا مرجع صادر كننده ايزو
  • مميزي خارجي سيستم
  • در صورت تاييد صدور گواهينامه استاندارد مورد نظر
  • در صورت عدم تاييد اعلام مغايرت ها و تعريف اقدامات اصلاحي براي مرتفع شدن آنها و تعيين وقت جديد براي مميزي بعدي خارجي

برخي از تعريف هاي iso براي پياده سازي هر يك از استاندارد هاي iso :

كيفيت: خواص و ويژگي هاي يك محصول به اندازه اي كه رضايت مشتري را به دنبال داشته باشد ومطابق با استانداردهاي تعريف شده باشد

عرضه كننده: سازمان ارائه دهنده محصول و خدمت

مشتري: فرد و يا سازمان دريافت كننده خدمت و يا توليد. مشتري مي تواند مشتري فرايند ديگر باشد يعني يك فرايند را دريافت و اقداماتي را روي ان انجام و نهايتا دوباره به مشتري بعدي ارسال كند.

روش اجرايي: روشي كه براي انجام يك كار ديده مي شود و ممكن است چندين واحد را در بر داشته باشد

دستورالعمل : روش انجام يك كار كه تنها مختص يك واحد كاري باشد. عدم انطباق: برآورده نشدن يك الزام را عدم انطباق مي نامند

اقدام اصلاحي: وقتي موضوعي در سازمان وجود داشته باشد كه مطابق با خواسته شركت نباشد بايد با اقدامي اصلاح شود. در واقع حذف معلول كه بواسطه تعريف يك اقدام به نام اقدام اصلاحي انجام مي شود.

اقدام پيشگيرانه: اقدامي كه از به وجود آمدن يك معلول بالقوه جلوگيري كند.

چرا بايد iso دريافت كرد؟

شركت ها و موسساتي كه اقدام به اخذ ايزو مي كنند خود را به جامعه و مشتريان متعهد مي دانند و در تلاش هستند تا محصول و خدمتي را ارائه نمايند كه منطبق با خواسته مشتريان و خود سازمان و بخصوص متناسب با شرايط بين المللي استاندارد باشد. اين شركت ها موارد زير را به مشتريان خود تعهد و اثبات مي كنند:

  • بررسي همه جانبه توليدات و محصولات خود بر اساس اهداف و برنامه هاي مشخص و سيستماتيك
  • شفافيت در توليدات و خدمات با تعيين شاخص هاي موثر و مشخص
  • جلوگيري از دوباره كاري به دليل اينكه فرآيند هاي تعريف شده و راه هاي مشخص تعريف شده دارند
  • تعهد در كاهش هزينه هاي توليد
  • اعتماد و اطمينان داخلي سيستم و شروح وظايف و مسئوليت هاي داخلي مشخص
  • تعهد به مديران شركت ها و مشتريان خارجي ديگر
  • تعهد به مصرف كننده و تامين خواسته هاي انها با اندازه گيري رضايت مشتريان بصورت مرتب و برنامه ريزي شده
  • ايجاد توان رقابتي بالا با ساير رقبا ودر راستاي تعالي و توسعه توليدات و خدمات ملي

تفاوتي ندارد شما به دنبال كدام يك از استاندارد هاي ايزو باشيد. وقتي شركت شما از استانداردهاي مشخص و تعريف شده سازمان بين المللي استاندارد بهره مند باشد بزرگترين تعهد را به جامعه و مشتريان خود داده ايد. مشتريان با ديدن نشان هاي استاندارد بين المللي بر روي محصولات و خدمات شما به كيفيت و تعهد شما واقف مي شوند.

بنابر اين شما بايد بهترين مشاورين و متخصصين را براي دريافت اين استانداردهاي بين المللي بصورت واقعي داشته باشيد. از اين رو ما در مجموعه موسسه حقوقي ويونا بهترين و برترين مديران و متخصصين پياده سازي استاندارد هاي بين المللي ايزو را گرد هم جمع كرده ايم تا خدمات متناسب با سازمان بين المللي استاندارد را بصورت بومي و داخلي براي شما ارزاني داشته باشيم. كافي است با كارشناسان ما تماس بگيريد.

انواع گواهینامه های ایزو کدامند ؟

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سازمان یا صنف خاصی صادر می شوند. برخی از گواهینامه های ایزو عمومی بوده و برای تمامی سازمان ها و شرکت ها قابل استفاده است اما برخی دیگر از ایزو ها اختصاصی هستند و برای سازمان های خاصی امکان صدور آنها وجود دارد ، مانند گواهینامه ایزو ۱۳۴۸۵که مختص شرکت های تولید یا توزیع کننده تجهیزات پزشکی است.

به طور کلی شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که از اخذ گواهینامه ایزو سود خواهند برد و برای آنها انواع ایزو های عمومی و اختصاصی وجود دارد ، انواع گواهینامه های ایزو قابل صدور نیز به شرح زیر است :

  • گواهینامه ایزو شرکتهای خدماتی

ISO 9001, ISO 10004, ISO 10002

  • گواهینامه ایزو کارخانه های تولیدی

ISO 9001, ISO 14001, ISO 18001

  • گواهینامه ایزو شرکتهای پیمانکاری

Iso 31000, HSE-MS, OHSAS 18001, ISO 45001

  • گواهینامه ایزو صنایع غذایی

ISO 22000, HACCP

  • گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

ISO 10015, IEC 24751, IWA2

  • گواهینامه ایزو مراکز درمانی

ISO 9001, ISO 14001

  • گواهینامه ایزو رستورانها و هتل ها

ISO 9001, ISO 22000

  • گواهینامه ایزو صنعت نفت و گاز

ISO/TS 29001, HSE-MS

  • گواهینامه ایزو آزمایشگاهها

ISO/IEC 17025, ISO 15189

  • گواهینامه ایزو شرکتهای تبلیغاتی

ISO 9001, ISO 10004, ISO 10668

  • گواهینامه ایزو شرکتهای ساختمانی

ISO 9001, HSE-MS, OHSAS 18001

  • گواهینامه ایزو صنایع کامپیوتری

ISO 27001, ISO 20000

  • گواهینامه ایزو صنعت خودرو

ISO/TS 16949

مزیتهای دریافت گواهینامه ایزو

پس با گواهینامه ایزو شما در واقع سیستم مدیریت پیاده سازی می کنید ،سیستم مدیریت نظامی است هدفمند و سازماندهی شده با برنامه ریزي خاص که با تهیه دستورالعمل ها، روشهاي اجرایی و استانداردها و مقررات جاري استقرار یافته و مورد بازنگري قرار می گیرد و در مقاطع زمانی مختلف اصلاح میگردد و به عبارت ساده ایجاد یک سیستم براي مدیریت کردن یک کار.

یک سیستم مدیریت خوب جایگزین مدیر می شود و وابستگی سیستم و سازمان به فرد را کاهش می دهد و زمان کمی ازمدیر صرف کارهاي روزمره و عمده زمان صرف برنامه ریزي کلان و استراتژیک می شود.پس با گواهینامه ایزو در واقع باید بتوان به .جایی رسید که سیستم ها خود به خود به کار خود ادامه دهند.

در نهایت داشتن گواهینامه ایزو برای شرکت ها و سازمان های تأسیس شده که در حوزه های مختلفی فعالیت می کنند بسیار مهم است و در واقع حرف اول را می زند. زیرا وجود گواهینامه ایزو نشان دهنده آن است که شرکت دارنده آن دارای یک سیستم مدیریتی کیفیتی عالی است که محصولات و خدمات تولید شده خود را در نهایت کیفیت ومرغوبیت عرضه می کند.

بطور کلی اخذ ودریافت گواهینامه ایزو برای هرشرکت وسازمانی که متقاضی آن است دارای مراحل متعددی است. تمامی این مراحل میبایست هم ازسوی شرکت مشاور صدور گواهینامه ایزو وهم سازمان متقاضی آن انجام پذیرد تا سرانجام گواهینامه مورد نظر برای سازمان متقاضی صادر شود.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

  1. تکمیل فرم پرسشنامه توسط شرکت متقاضی، درجهت بررسی وارزیابی وضعیت کنونی سازمان وهمچنین ماهیت آن
  2. ارسال نامه اعلام قیمت یاپیش فاکتور جهت برآورد هزینه مشاوره
  3. عقد قرار دادبا شرکت مشاورگواهینامه ایزو
  4. معرفی مشاور وسپس برگزاری جلسات گپ آنالیز بامدیران ارشدشرکت متقاضی درجهت آگاه شدن از نحوه عملکرد وضرورت گواهینامه ایزو
  5. طراحی الزامات وضروریتهای سیستم مدیریت کیفیت ونیز تدوین راهکارهای پیاده سازی درجهت مستقرکردن بهبود فرایندهای سازمان وتعیین وظایف تمامی پرسنل بصورت کامًلا شفاف
  6. آموزش الزامات عمومی ونیز آشنایی کلی .با گواهینامه ایزو وسیستم مدیریت کیفیت به تمامی کارکنان سازمان متقاضی
  7. پیش ممیزی سازمان جهت بررسی میزان آمادگی سازمان
  8. انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو به کمک مشاور
  9. عقد قرار دادبا مرجع صدور گواهینامه ایزو
  10. تعیین روز ممیزی باکمک مرجع صدور گواهینامه ایزو
  11. انجام ممیزی در دو مرحله
  12. رفع عدم انطباق های احتمالی
  13. صدور گواهینامه ایزو بصورت سه ساله درصورتی که سالانه تمدید شود
  14. گواهینامه ایزو صادر شده تامدت زمانی که درآن ثبت شده است دارای اعتبار میباشد.
  15. پیشنهاد مجدد برای قرارداد جدید و برنامه ممیزی

نگهداری گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو برای دوره ۳ ساله در صورت وجود شرایط زیر نگهداری خواهد شد:

الف – در ممیزی مراقبتی سالانه این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت میشود.

ب – تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از ۱۲ ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه ایزو باشد.

ج – کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای شرکت صادر کننده گواهینامه راضی کننده باشد.

د –ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.

ه –مشتری باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.

تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

در شرایط زیر گواهینامه ایزو تعلیق خواهد شد :

الف – شکست در نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت

ب – عدم انجام برنامه ممیزی

ج – عدم انجام اقدامات اصلاحی مناسب در طول ممیزی مراقبتی یا ارزیابی مجدد

د – هرگونه سو استفاده از گواهینامه و لوگوی شرکت صادر کننده

ه – عدم انطباق در شرایط صدور گواهینامه ایزو

مرجع صدور باید تعلیق گواهینامه را به اطلاع مشتری برساند و درصورت کنسل شدن نیز باید گواهینامه به شرکت صادر کننده برگردانده شود و هیچگونه استفاده ای از لوگو و گواهینامه ایزوی تعلیق شده نشود.

تعلیق ، خروج و یا کاهش دامنه گواهینامه ایزو

شرکت گواهی کننده ایزو باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

سازمان گواهی شده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

سازمان گواهی شده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به شرکت صادر کننده ندهد.

سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

شرکت گواهی کننده باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط شرکت صادر کننده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.

شرکت گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.

در صورت ابطال گواهینامه ایزو صادر شده، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و شرکت گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.

افزایش دامنه شمول

هنگامیکه مشتری درخواست افزایش دامنه شمول را می دهد شرکت گواهی کننده باید از صلاحیت و اجرای کلیه الزامات مرتبط با دامنه جدید اطمینان حاصل کند و بعد از انجام ممیزی و قبول درخواست، گواهینامه جدیدی شامل دامنه جدید برای مشتری صادر نماید.

افزایش دامنه ممکن است در زمان ممیزی مراقبتی و ممیزی ویژه انجام شود.هنگامیکه مشتری مایل به ادامه نگهداری گواهینامه خود نباشد، گواهینامه اش فقط تا آخرین ممیزی مراقبتی انجام شده، دارای اعتبار است و کنسل شدن گواهینامه نیز از آخرین تاریخ ممیزی مراقبتی می باشد.

 



درباره نویسنده

noorbakhsh 3 نوشته در مرکز برگزاری دوره های آموزشی دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *